Projekt „Chci překonat bariéry č. CZ.1.07/1.1.34/02.0056“
- Napsal Marty Jonson
Žáci ze ZŠ Krušnohorská a ZŠ Budovatelů mají za sebou pracovní kemp v rámci projektu „Chci překonat bariéry“, jehož nositelem je 4. ZŠ (dnes Městské gymnázium a základní škola Jirkov). Tento projekt má za úkol prohlubovat jazykové znalosti dětí skrze poznávání významných architektonických, historických nebo přírodních památek v našem kraji. Pět dní strávili žáci v autokempu Červený Hrádek, kde s pomocí pedagogů a odborníků sestavovali scénáře a stříhali dříve natočený materiál, aby tak dali vzniknout filmu, který shrne jejich práci. To vše děti zvládají v cizích jazycích, a to v angličtině, němčině a ruštině. Celý kemp ovšem nebyl pouze o natáčení, stříhání, upravování. Na každý den byl pro účastníky kempu připraven zábavný večer, jehož náplní bylo například batikování triček, hraní míčových her, minigolf, táborák či dokonce stezka odvahy. Žáci si pracovní kemp moc užili a přitom si procvičili konverzaci v cizím jazyce a naučili se spoustu nového kolem tvorby filmu.

Projekt „Chci překonat bariéry č. CZ.1.07/1.1.34/02.0056“
TATO AKTIVITA JE SPOLUFINANCOVÁNA EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR, POSKYTOVATELEM DOTACE JE ÚSTECKÝ KRAJ
Na Chomutovsku se zrodila další spolupráce mezi základními školami. Nositelem nového projektu je ZŠ Jirkov, Krušnohorská 1675. Projekt „Chci překonat bariéry“ navazuje na dřívější úspěšný projekt „Můj region“, který pomáhal žákům poznat svůj kraj zábavným způsobem. Ve spolupráci s regionálními odborníky budou pedagogové připravovat pracovní listy, které budou žákům k dispozici nejen v češtině, ale i v cizích jazycích, a to v angličtině, němčině a ruštině. Jedinečností tohoto projektu je, že se děti dostanou i pryč ze školních lavic. V plánu jsou exkurze, kde budou účastníci z řad žáků 1. a 2. stupně základních škol plnit dané úkoly a pod dohledem pedagoga také pořizovat videozáznamy a fotodokumentaci. Žáci dokonce o prázdninách vycestují se svými učiteli na týdenní pracovní kemp, kde bude jejich úkolem zpracovat materiály nasbírané během školního roku na exkurzích.
Interakci mezi dětmi z partnerských škol v rámci projektu zajistí besedy „Žáci žákům“, během kterých se na jednotlivých školách budou konat prezentační přednášky, kde žáci za doprovodu vyučujícího předvedou svou práci. Projekt „Chci překonat bariéry“ je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, poskytovatelem dotace je Ústecký kraj.
V rámci tohoto projektu vznikají výukové materiály v anglickém, německém a ruském jazyce. Regionální pracovníci připravují podklady z různých zajímavých míst našeho regionu. Žáci poté pod vedením pedagogů vytvářejí pracovní listy. Žáci se tak dozvídají zajímavosti ze svého okolí a současně si procvičují angličtinu, němčinu či ruštinu. Dnes již jsou připraveny výukové materiály o Kludského vile v Jirkově, o Zooparku v Chomutově, o Aquadromu v Mostě a o Božím Daru.
Projekt "EU peníze školám"
- Napsal Marty Jonson
- Výsledkem projektu EU peníze školám je v rámci OP VK zavedení nové oblasti podpory 1.4 s názvem Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách (ZŠ), jejím smyslem je podpořit rozvoj oblastí, které se dlouhodobě ukazují jako problematické. Podporou sedmi vytipovaných témat a koncentrací finančních prostředků na ně by mělo dojít ke zlepšení situace:
- - čtenářská a informační gramotnost
- - cizí jazyky
- - využívání ICT
- - matematika
- - přírodní vědy
- - finanční gramotnost
- - inkluzivní vzdělávání
Zlepšení výuky v těchto oblastech bude dosaženo metodickým vzděláváním pedagogických pracovníků, tvorbou a následným používáním nových metodických pomůcek a učebních materiálů. Zvýšení účinnosti práce se žáky v prioritních tématech bude probíhat individualizací výuky prostřednictvím dělení hodin nebo podporou při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných. Snížení výskytu rizikového chování u žáků ZŠ a podpory rovného přístupu ke vzdělávání bude v projektu podpořeno zapojením asistenta pedagoga, školního psychologa, speciálního pedagoga nebo zavedením programu primární prevence.
Na jmenované aktivity je v rámci OP VK vyčleněna celková částka 4,5 mld. Kč, kterou mohou využít všechny základní školy v ČR, mimo území hlavního města Prahy. O finanční dotaci si může ZŠ požádat předložením projektové žádosti. Žádosti bude možné předkládat v rámci průběžné výzvy na oblast 1.4. Výzva potrvá až do vyčerpání celé částky, tj. 4,5 mld. Kč, nejdéle však do 20. prosince 2012.

Závěrečná konference Inkluze v Jirkově
- Napsal Marty Jonson
Ve dnech 25. – 26. 6. 2015 proběhla závěrečná konference projektu Inkluze v Jirkově, jehož příjemcem je město Jirkov, partnery jsou Městské gymnázium a Základní škola Jirkov a společnost Boxed, s.r.o. Tento projekt je financován z programu OPVK.
První den této závěrečné konference proběhl v reprezentativních prostorách zámku Červený Hrádek. Zúčastnili se jej zástupci města Jirkova, krajského úřadu, neziskové organizace, jirkovských základních škol a v neposlední řadě také rodiče žáků MG a ZŠ Jirkov. Přítomní byli během přednášek seznámeni s cíli, průběhem a výsledky projektu. Zajímavý byl i doprovodný program, při kterém si žáci hlavního vzdělávacího proudu společně se žáky se zdravotním postižením vyzkoušeli střelbu z luku, prověřili svoji obratnost při různých zábavných sportovních disciplínách, vyráběli náramky či zhlédli divadelní představení, jež si pro všechny připravili žáci deváté třídy.
Druhý den závěrečné konference probíhal v prostorách MG a ZŠ Jirkov. Uskutečnily se zde soutěže žáků napříč celým vzdělávacím spektrem, a to ve fotbale, atletickém čtyřboji, vybíjené a florbale. I když šlo o to vyhrát, děti si dokázaly pomáhat, povzbuzovaly se navzájem a celé sportovní dopoledne si báječně užily. Odpoledne pak patřilo volejbalistům. Žáci sportovních tříd vyzvali své učitele, aby s nimi změřili své síly. Utkání bylo na výborné úrovni, byli jsme svědky řady skvělých výměn. Škoda, že se nepodařilo k tomuto klání nalákat i rodiče žáků MG a ZŠ Jirkov.
Závěrečná konference ukončila projekt Inkluze v Jirkově, jehož cílem bylo ukázat, že začlenit žáky se zdravotním postižením mezi žáky bez handicapu je sice náročné, ale možné.




Rozhodnutí o poskytnutí dotace
- Napsal Marty Jonson
Na základě žádosti o finanční podporu rozhodlo MŠMT o poskytnutí dotace na úhradu výdajů souvisejících s realizací projektu "Inkluze v Jirkově", reg. č. CZ.1.07/1.2.00/47.0012
Zahájení projektu
- Napsal Marty Jonson
Ve středu 3. 9. 2014 proběhla úvodní konference projektu Inkluze v Jirkově, financovaného v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost, jehož předkladatelem je Město Jirkov a partneři Městské gymnázium a Základní škola Jirkov a firma BOXED s. r. o.
Manažer projektu Mgr. Martin Reihs na úvod představil projekt všem zúčastněným, mezi kterými nechyběli zástupci města, základních škol, úřadu práce a neziskových organizací, působících v Jirkově.
Cílem projektu je podpora zlepšení kompetencí pedagogických pracovníků nezbytných pro realizaci kurikulární reformy, zvýšení dostupnosti, kvality a atraktivity nabídky dalšího vzdělávání pro pracovníky škol ve vazbě na podporu žáků ve vztahu k budoucímu uplatnění na trhu práce. 60 učitelů se v projektu naučí včas identifikovat a odborně s žáky s touto poruchou dlouhodobě pracovat na všech stupních vzdělávání. U žáků s SPU a SPCH je prvotní diagnostika, cílené rozpoznávání problému a depistážní činnost v přirozeném prostředí, nezbytným faktorem, který sehrává v budoucím osobnostním rozvoji žáka zásadní význam.
Právě s problematikou diagnostiky a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami seznámila přítomné Mgr. Eva Popíková, která pracuje na Městském gymnáziu a Základní škole Jirkov jako speciální pedagog.
Následně zástupci firmy BOXED s. r. o. Ing. Rudolf Chadim a Ing. František Hůlka nastínili možnosti využití informačních technologií při výuce nejen žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Rádi bychom poděkovali představitelům Města Jirkova v čele s Ing. Radkem Štejnarem, starostou města, za realizaci tohoto projektu a všem přítomným za účast a spolupráci při realizaci projektu.
Mgr. Martin Reihs, manažer projektu